tisdag 1 mars 2011

Wrapped up in books

Om några veckor skall jag flytta och inte bara jag utan alla mina böcker. Jag behöver verkligen inte börja packa än, jag inser det. Men jag kan liksom inte låta bli. Jag vill så hemskt gärna flytta in i mitt nya bibliotek och i väntan på det planerar jag för fullt. Jag tänker nya placeringar och  genreindelningar och detta håller mig vaken om nätterna. Det har också resluterat i att halva vardagsrumsgolvet här är fyllt av bokkassar. (Jag packar nämligen i papperskassar. Väldigt många flyttar har visat att det är det absolut bästa sättet. Tro mig! Det blir förstås hiskeligt många kassar men aldrig tungt att bära, ju.)
Hur som helst. Dessa genreindelningar. Jag förstår inte varför jag inte haft det förut! Hittills har jag haft skönlitteratur A-Ö,  kort och gott. ( Lyrik, serier och dramatik för sig. Och så klart hcf, hcg och bilderböcker och ungdomsböcker för sig. Och fack indelat i olika ämnen. Men det säger ju sig självt.)
Men nu skall det minsann bli ändring! Han jag flyttar ihop med har flertalet gånger uttryckt en lite överväldigande känsla inför mina bokmassor. Han vet inte hur han skall ta sig an beståndet riktigt.
Men nu blir det så mycket lättare! Är det skräck man vill ha går man till (den svarta!) hyllan för skräck. Vill man hellre läsa fantasy finns en särskild hylla för det o.s.v.
Det enda aningens negativa med det här är möjligen det här med bokkassarna på golvet. För inte har jag kunnat hålla mig till efter flytten att göra indelningar. Inte en chans. Här tvingas vi vada bland deckare, erotika och sf.  Men i mitt huvud börjar det åtminstone bli ordning!

Inga kommentarer: