onsdag 2 mars 2011

Day 2 – A book that you’ve read more than 3 times

Jag har läst många böcker fler än tre gånger. (Till exempel högt för mina barn, men det avses väl inte här?)
Jag är en sån där som ofta läser om favoritböcker. I synnerhet snuttefilt-böcker. Maria Gripes skuggserie vet jag inte hur många gånger jag läst, inte heller Alice i Underlandet. Men vinnaren är nog Missne och Robin av Inger Edelfeldt. Jag kan tänka mig att jag har läst den säkert femton gånger. Ett tag hade jag som vana att varje år läsa om hela hennes produktion. Jag har slutat med det nu. Men just den här boken tröttnar jag aldrig på. Jag kan egentligen inte svara på varför. Eller det kan jag nog. Det var den boken som gjorde mig till den läsare (och person) jag är idag, som formade min litterära smak och som visade mig det absolut fantastiska med att läsa. Den kom ut 1982 och jag var sju år. Och sen dess har den varit min favoritbok.

1 kommentar:

Ms Kling sa...

:)