torsdag 3 mars 2011

Day 3- Your favorite series

Det känns nästan lite tråkigt det här för jag nämnde Skuggserien redan i gårdagens svar. Men det går inte att komma ifrån. Jag skulle väl kunna dra till med True blood-böckerna eller kanske rentav Twilight som jag faktiskt älskar trots vissa reservationer. Men det vore bara dumt för ingen annan bokserie kommer ens i närheten av Maria Gripes böcker om Berta och Caroline.
Jag älskar allt i de här böckerna; den spöklika stämningen, tidseran med Titanics undergång, kläderna och konventionerna och framförallt Tintomara-aspekten. Carolines manliga alter ego Carl som älskas av både Arild och Rosilda är min största förtjusning. Jämte det till synes hemsökta slottet Morgongåva. Säg bara Morgongåva och jag får rysningar!
Karaktären Caroline, så undflyende, flyktig och ogripbar. Vem är hon? Vem älskar hon? Liksom Berta blir jag trollbunden av henne, vill fånga in henne och definiera henne och vid varje omläsning misslyckas jag. Hon är som Tintomara,  omöjlig att få grepp om. Ibland blir jag riktigt arg på henne som leker med andras känslor på det sätt som hon gör. Med Arilds, Rosildas och Bertas. Och mina.

Inga kommentarer: