söndag 4 maj 2008

Eftersom jag är barnsligt förtjust i enkäter och inte alls känner för att plugga (nu heller) så gör jag väl också den här. Något skall man ju göra.

1. Vilken bok läste du senast?
Divisadero av Michael Ondaatje

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Håller på med en outgiven roman som heter Bikt. Sen vet jag inte. Det beror på humör. Jag har hundra böcker som väntar på att bli lästa. Det kan bli vad som helst.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Eftersom det alltid är övervägande män i historien tippar jag att så är fallet även i min bokhylla. Men som den feminist jag är önskar jag förstås att det inte vore så.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Ja, det gör jag. Fast tvärtom. Jag läser så himla fort så jag föröker hålla koll så boken inte tar slut med en gång. Om den är bra, alltså.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Jag finkammar förlagskataloger, litteraturrecensioner och dylikt. Jag kollar snygga titlar och baksidestexter. Alldeles för sällan får jag tips av vänner och bekanta. De bästa böckerna har jag hittat själv. Och ja, det är en utmaning!

6. När blir en bok för lång?
När den tråkar ut mig.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Skulle vilja men min engelska är för illa underhållen. Jag är för lat helt enkelt för att anstränga mig.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Det har nog aldrig hänt. Mina vänner är alla så olika att samma bok inte faller alla i smaken, tror jag. Jag skräddarsyr mina tips.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Japp. Livet är för kort för dåliga romaner. men det är olika när jag ger upp. Ibland efter ett par sidor som i fallet Isprinsessan, som är vedervärdig smörja. Men ibland försöker jag en stund. Det händer ju att böcker tar sig.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Om roman är en genre är den överrepresenterad. Jag skulle tro att min bokhylla innehåller i stort sett alla genrer. Jag adopterar nämligen folks böcker. Jag står inte ut med när de slängs. Inte ens science fiction, som jag avskyr. Så nu står de där, i min bokhylla. Bland mina bra böcker.

Inga kommentarer: