måndag 19 maj 2008

Den skenbara verkligheten

Att bokcirkla är vackert. Alltid har jag drömt om den perfekta bokcirkeln men aldrig varit med i någon. Förutom en med tanterna i mitt hus. Det är förvisso förtjusande trevligt det med. Men det här är inte vilken bokcirkel som helst utan ett hemligt sällskap. Och är det något som är vackert så är det hemliga sällskap. Vi har varsitt alias också. För det måste man ha.
I lördags var det äntligen dags för vårt första möte. Eftersom vi hade läst Dagen efter där det äts en hel del indiskt träffades vi på just en indisk restaurang. Och diskuterade. Lionel Shriver, ungdomsböcker, relationer och spraydate. Jag gillade boken. Jag tjusas av tanken på ett parallell-liv och tänk om-idén. Men man kan ju ha invändningar förstås mot att romanen och framförallt storyn är lite väl konstruerad. Och lite tjatigt kan det bli när samma händelser skall redogöras för på olika sätt. Men ändå. Underhållen blev jag.
Nästa gång blir det Sara Mannheimers Reglerna. Himla tur att jag inte har hunnit prata sönder den. Om man nu skulle kunna det.

Inga kommentarer: