fredag 18 april 2008



Jag började läsa Bära bud igår kväll. Jag har mer än halva kvar men åh, vad den är bra! Vackert, vackert. Väldigt sinnlig. I vintras läste jag en ganska tråkig bok av Sebastian Faulks på samma tema; människans psyke. Den här boken är allt vad den inte var. Faulks lockade med Charcot, hysteriska kvinnor och mentalsjukhus. Hur kan det bli torrt, one might wonder. Men det kunde det.

Sen jag läste P. O Enquists Blanche och Marie (och såg den senare på Dramaten) trängtar jag hysteria. I Bära bud har jag ännu inte stött på några hysterikor, den utspelas några årtionden för sent. Men väl jungianer, sjuka mördare och förtärande kärlek. Jag skall hänga med Håkan idag!

Min syster fyller år idag. (Jag vill också fylla år. Vill ha presenter. ) Grattis, systra mi!

Inga kommentarer: