onsdag 16 februari 2011

Jag är också en bokkonsument. Hej!

Senast lästa: Den dansande djävulen av Martin Widmark för jobbet och Döden på en blek häst av Amanda Hellberg privat. 
Senast köpta bok:  Android Karenina 
Senast lånade bok: Bonusföräldrar av Jesper Juul till blivande sambon att läsa.
Senast fådda bok: Jag får nästan aldrig böcker. Men på min födelsedag förra våren fick jag faktiskt Lost girls av Alan Moore. Men inte av honom personligen förstås utan av den här blivande sambon jag har.
Favoritbokhandel: Adlibris att shoppa på, amazon att spana på
Favoritbibliotek: Forum Nacka, såklart! Där finns ju jag. Även om jag ställer mig ytterst tvekish till den här privatiseringen.
Antal lånekort: Uppskattningsvis sju varav inget någonsin används
Använder som bokmärke: Ingenting faktiskt.
Favoritfärg på bok:  Det har jag aldrig funderat över. Svart kanske? Jag gillar i alla fall svarta sidor. Och röda.
Favoritmat/snack vid läsning: Choklad. Alltid choklad. Min största sorg i livet är att apelsiner är så oförenliga med bokläsande.
Favoritdryck vid läsning: Earl grey eller cola light
Favoritställe att läsa på: Min säng/soffa (vilket är lite samma sak just nu. Men jag längtar efter tidernas läsfåtölj.)
På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: Jag slog nyss ihop boken. 
Den här boken köper jag till en förälder: Kate Mortons senaste roman till mamma. En snygg kaffebordsbok om jazzskivomslag till pappa.
Den här boken köper jag till min bästa vän: Hmm. Nya Siri Hustvedt, kanske.
Den här boken köper jag till en partner: fotoboken Who killed Amanda Palmer med text av Neil Gaiman om det är min partner som avses.
Favoritgenre: Roman-romaner med en twist, skräck och viktoriansk porr.
Favoritformat: inbundet
Författarfavorit: Sarah Waters (Kors! Jag brukar alltid svara Inger Edelfeldt!)
Den tjockaste bok jag läst: När jag läste Issadalen kändes det som den aldrig skulle ta slut. Jag är osäker på om den ens gjorde det.
Den tunnaste bok jag läst: otaliga pekböcker men innehållsmässigt måste jag säga Små citroner gula.
Favoritljud när jag läser: snusande sovljud från någon jag tycker om
Favorittidning: DN
Prenumererar på: DN och Vi läser
Favoritbokblogg: Jag tror på Helena Dahlgrens nya Dark places.
Min sämsta läsning någonsin: Den vita massajen. Jag ryser fortfarande när jag tänker på hur dålig den var.
Mitt bästa bokminne: En jul då systra mi och jag läste Pirater av Celia Rees högt för varandra och delade en chokladask.
Senaste bokfyndet: Staden som försvann av Stephen King för 18 spänn
Senaste impulsköpta bok: en vampyrbok med parasoller som jag inte minns titeln på nu.
 En bra bok att ge bort: Det beror ju på vem som skall få den. En bra.
Bokgenre som jag undviker: Ofta deckare, för det mesta chick lit och alltid dåliga böcker.
Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Jag förstår inte frågan.
Så här håller jag koll på vad jag läst: Håller allt i huvudet. Kommer däremot inte alltid ihåg vilka böcker jag äger. Kommer ofta hem lycklig över ett fint bokfynd bara för att hitta den i bokhyllan.
Så här sorterar jag min bokhylla: Jag skall flytta snart och planerar en hel del omplaceringar. Vad som helst kan hända! Jag återkommer med rapport.
Nästa bok jag ska läsa:  Det har jag inte bestämt än. Jag har flera inbjudande bokhögar att välja bland. Men jag tror att det kommer bli läskigt och jag vet att det kommer bli något bra.

Inga kommentarer: