torsdag 11 december 2008

GALA!

Jamen jag var ju på Nobelmiddag härom dagen. Igår faktiskt. Och medan pöbeln fick trängas i Blå hallen avnjöt vi festligheterna i Hjulsta. Och för att citera Kas svärmor (som jag visserligen aldrig träffat men ändå känner mig säker på att jag skulle hålla med); harrejavvlar vilka festligheter! Här sparades verkligen inte på krutet. Vi snackar damer i de mest fantastiska kreationer. Det skymtades nätstrumpor, klänningar värda en bergatrolldrottning, glittriga renar och jag vill gärna passa på att nämna i sammanhanget att jag bar Plym! Vi slukade nobelpristagaren i litteratur tillsammans med de mest fantastiska små chokladtyper jag någonsin stött på och något slags ljuvligt experiment med liksom saffran och mandelmassa. Ja, harrejavvlar vilka festligheter! Horace och Ebba kom förbi och åkte snow racer (för det måste de väl ha gjort för det hade det lovat. Allt annat är bara nonchalant). Nobelpristagaren i litteratur fick sig en ordentlig omgång, skall ni veta. Allt efter ny boksamtalsmodell Barnbibliotekarien hade lärt sig på kurs. Det var glada gubbar, sura gubbar och pusselbitar och vi räckte upp händerna och sade kloka saker som att boken var bra för att den var kort, eller att vi inte riktigt förstod vad berättaren hade på Raga att göra över huvud taget.

För att summera känslointrycken var det en afton full av kärlek. (Och förstås flärd.) Bland de vackraste av vänner i den vackraste bokcirkeln diskuterades läsandets vara, litteraturens kvalitetsmått och varför döden så plötsligt infinner sig. En och annan tv-serie avhandlades också varav en, en av de främsta nu skall hålla mig sällskap. Det har ju varit ett elände det här med att True Blood så snöpligt tog slut.

En annan dag återkommer jag om Raga. Idag är jag alltför oorganiserad och tänker mest på Annat.

Inga kommentarer: