måndag 28 juli 2008

List mania

Ända sedan Svensk bokhandels höstkatalog kom hem till mig i våras har jag ägnat mig åt ett evigt listskrivande. Jag är en sucker för listor. Skriver listor för precis allt. Jag har kollegieblock fulla med listor på de bästa filmer som finns, allsköns inköpslistor, vilka kläder jag skall packa inför resor, vad jag önskar mig i julklapp, hur jag bäst skall nå lycka och framgång och tydligen listor över listor jag skriver. Men de roligaste listorna är ändå de som rör böcker. Ändlösa listor! Böcker jag vill läsa, böcker jag måste äga, böcker att skaffa till barnen och böcker att recensera.
Så varsågoda; lista på böcker jag vill läsa i höst (och i somliga fall äga):

Christine Falkenland - Vinterträdgården (får inte missas för all glass i frysdisken)

Jonathan Littell - De välvilliga (förstås)

Lewis Carroll - Sylvie & Bruno (kalas, kalas)

Carina Rydberg - Främlingarna

Alice Sebold - Månvarv (jag tyckte förra boken var ganska ok så varför inte en till?)

Helena Henschen - Hon älskade (har förlaget lockat med länge nu)

Anne Enright - Sammankomsten

Jane Harris - Iakttagelserna (är måhända inget litterärt mästerverk men verkar hemskt mysig. Jag får Ficktjuven-känsla. Och det är en oemotståndlig känsla.)

Majgull Axelsson - Is och vatten, vatten och is

Lori Lansens - Flickorna (åter igen troligen ingen vidare litterär upplevelse men jag är svag för freaks. Den här handlar om siamesiska systrar! Så bläddra kommer jag i alla fall att göra.)


Joyce Carol Oates - Dödgrävarens dotter (behöver inte motiveras)

Malte Persson - Edelcrantz förbindelser

Ellen Mattsson - Glädjestranden (för jag älskade Splendorville)

Inger Edelfeldt - Namnbrunnen (har jag redan läst i korrektur men måste, måste köpa! Om inte förlaget är vänliga nog och skickar ett riktigt ex. Liksom nästa på listan.

Johan Theorin - Nattfåk

Viktor Johansson - Eterneller

Jasper Fforde - Uppslukad (heja Loveina!)

Så ser listan ut. Den kommer att genomgå otaliga revideringar. Böcker kommer att läggas till och kanske dras ifrån. Det vet man aldrig. Men just nu gillar jag den. Vackert så.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ah! Del två på svenska.

Måste ta tag i läsningen av min engelska utgåva genast! Eller åtminstone snart. Eller ganska snart kanske...

Tack för påminnelsen!
Thursday

Anonym sa...

Japp. Flera av dem står på min lista också. På en del har jag verligen läslängt. Som Nattfåk och Månvarv.

Karin sa...

emm: Nattfåk är verkligen hur bra som helst! Så du gör rätt i att längta.
Thursday Next: ganska snart borde omfatta även andra företeelser och återseenden!