lördag 23 april 2011

Day 6 – A book that makes you sad

En bok som gör mig ledsen borde väl vara någon som slutar förskräckligt sorgligt. Som Anna Karenina.  Eller en bok jag saknar vådligt mycket och önskar att jag hade i min ägo. Som en särskilt fin Alice i underlandet. Men såna besvär brukar jag raskt råda bot på. Kanske kan det vara en bok som påminner om något som gör mig ledsen? Något en för länge sedan älskad människa brukade läsa? Eller en bok som är så erbarmligt dålig att det gör mig ledsen att det över huvud taget får publiceras sådant? Mein kampf? Millennium-trilogin? En bok som aldrig kommer att skrivas, som Mare Kandres nästa roman gör mig kanske ledsen. Jag vet inte. Jag har inte till vana att bli ledsen över böcker. Böcker är glädje! Även om man gråter när man läser dem.

Inga kommentarer: